Ilmastointilaitteet revitään seinistä 40 asteen helteellä – Lontoon ilmastohysteria varoittaa meitä, näin turvaat viilennyksen kotona

Viranomaiset valvovat asuintalon julkisivua Lontoossa asukkaiden hikoillessa.

Kuvittele tilanne: ulkona on paahtava 40 asteen tappohelle. Olet ostanut kotiisi tuhansien eurojen arvoisen viilennyslaitteen, jotta perheesi pystyy nukkumaan. Yhtäkkiä ovelle koputtaa kaupungin tarkastaja, joka käskee sinun repiä laitteen seinästä irti ja kehottaa sen sijaan avaamaan ikkunan. Kuulostaa suorastaan huonolta vitsiltä, eikö vain?

Tämä on kuitenkin täyttä totta Lontoossa juuri nyt, kesäkuussa 2026. Britanniassa hikoillaan poikkeuksellisen lämpöaallon kourissa, koulut sulkevat oviaan ja junaliikenne on pysähdyksissä. Silti byrokratian rattaat jauhovat armottomasti. Ilmastointilaitteet ovat joutuneet viranomaisten hampaisiin absurdilla tavalla. Puretaanpa auki, mistä tässä pähkähullussa tilanteessa on kyse – ja miten varmistamme, ettei vastaava sirkus estä sinua viilentämästä omaa kotiasi Suomessa.

Ilmastointilaitteet revitään seinistä 40 asteen helteellä

Britannian sääpalvelu on antanut punaisen varoituksen poikkeuksellisesta kuumuudesta, joka aiheuttaa jopa hengenvaaraa. Tästä huolimatta paikalliset asukkaat, muun muassa Lontoon Camdenissa, ovat saaneet karuja uutisia. Kaupunginosan rakennustarkastajat ovat määränneet ihmisiä purkamaan kalliit, täysin toimivat viilennyslaitteensa.

Yksi pohjoislontoolainen asukas pakotettiin poistamaan kaksi viilennysyksikköä asuntonsa takaseinältä. Viranomaisten perustelu? Laitteille ei ollut ”mitään perusteita”. Tarkastajat sivuuttivat asukkaan huolet turvallisuudesta täysin ja kylmästi ilmoittivat, että ensimmäisen kerroksen asukkaan tulisi viilentää kotinsa ”luonnollisin keinoin” – eli pitämällä parvekkeen ovia ja ikkunoita auki.

Kyse ei ole yksittäistapauksesta. Ilmastointialan insinöörit ovat kertoneet brittilehti The Telegraphille tulleensa kutsutuiksi useisiin lontoolaiskoteihin purkamaan tuhansien puntien arvoisia laitteita, koska kaupunki uhkaa muuten sanktioilla.

Lontoon ilmastohysteria varoittaa meitä

Koko tämän farssin taustalla on Sadiq Khanin luoma ”London Plan” ja sokea tuijottaminen nettonolla-ilmastotavoitteisiin. Lontoon viranomaiset ovat luoneet absurdin ”viilennyshierarkian”, jossa aktiivinen viilennys (kuten ilmastointilaitteet) sallitaan vasta vihoviimeisenä hätäkeinona.

Ensin asukkaiden odotetaan käyttävän ”passiivisia” menetelmiä. Viranomaiset jopa valittivat erään asukkaan tapauksessa siitä, ettei asunnossa ollut kattotuulettimia – vaikka niiden asentaminen ei edes ollut mikään virallinen vaatimus. Kun tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä ja energiankulutusta, maalaisjärki on heitetty roskakoriin. Konservatiivipuolue onkin jyrähtänyt, että Britanniaa pidetään tällä hetkellä asenteellisesti ”keskiajalla”, jossa ihmisiltä evätään moderni elintaso.

Suomessa tilanne on onneksi toinen, mutta byrokratiaa meilläkin osataan. Tiesitkö, että Suomen Lämpöpumppuyhdistyksen tuoreimpien tilastojen mukaan Suomessa on asennettu jo selvästi yli 1,5 miljoonaa lämpöpumppua? Me täällä pohjolassa ymmärrämme onneksi tehokkaan teknologian päälle. Lontoon varoittava esimerkki muistuttaa kuitenkin siitä, kuinka nopeasti säädökset voivat muuttua ideologisiksi.

”Kun helle nousee yli 30 asteen, ikkunoiden availu on yhtä tyhjän kanssa. Koneellinen viilennys on silloin terveys- ja turvallisuuskysymys, eikä pelkkä mukavuustekijä.” – Suomalainen LVI-asiantuntija

Näin turvaat viilennyksen kotona

Kun kesän helteet iskevät Suomessa päälle, monen askeleet suuntautuvat ensimmäisenä Motonetin tai K-Raudan kaltaisiin liikkeisiin tuuletin- ja ilmastointilaiteostoksille. Vaikka meillä viranomainen ei (vielä) tule kieltämään sähkönkäyttöäsi, asennuksissa piilee omat sudenkuoppansa – varsinkin taloyhtiöissä.

Varmista kotisi miellyttävä lämpötila fiksusti ja sääntöjen mukaisesti seuraamalla tätä prosessia:

  1. Tee ilmoitus taloyhtiölle: Jos asut asunto-osakeyhtiössä ja aiot asentaa kiinteän ilmalämpöpumpun, tarvitset siihen aina taloyhtiön luvan. Pelkkää siirrettävää laitetta varten lupaa ei toki tarvita.
  2. Hyödynnä ensin ilmaiset keinot: Estä lämmön pääsy sisään. Laita sälekaihtimet kiinni ja vedä verhot eteen päivän kuumimmaksi ajaksi. Tuuleta vasta yöllä tai aikaisin aamulla, kun ulkoilma on viileämpää.
  3. Sijoita ulkoyksikkö fiksusti: Julkisivun ulkonäkö on Suomessa pyhä asia. Sijoita pumpun ulkoyksikkö parvekkeelle kaiteen alapuolelle tai asenna sille siisti, julkisivun värinen suojakotelo, jotta kukaan naapuri ei pahoita mieltään.
  4. Käytä ammattilaista: Kiinteää laitetta ei saa asentaa itse. Palkkaa aina pätevä, Tukesin hyväksymä kylmälaiteasentaja.

Viilennystapoja pohtiessa on hyvä ymmärtää kahden päämetodin erot. Oheinen vertailutaulukko tekee valinnasta helppoa:

Menetelmä Hyödyt ja haitat
Aktiivinen viilennys (Ilmastointilaite / Lämpöpumppu) Erittäin tehokas ja nopea. Vaatii alkuinvestoinnin ja taloyhtiön luvan, kuluttaa sähköä.
Passiivinen viilennys (Verhot, ikkunoiden avaaminen, tuulettimet) Täysin ilmaista eikä vaadi lupia. Teho loppuu täysin, kun ulkolämpötila ylittää 25 astetta.

Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Voiko viranomainen pakottaa purkamaan ilmalämpöpumpun Suomessa?

Kyllä, mutta syy on eri kuin Lontoossa. Suomessa purkutuomio tulee yleensä vain silloin, jos laite on asennettu luvattomasti taloyhtiön seinään, se rikkoo räikeästi julkisivumääräyksiä tai aiheuttaa naapurille kohtuutonta meluhaittaa. Ilmastotavoitteiden takia laitteita ei meillä revitä irti.

Voinko käyttää siirrettävää ilmastointilaitetta ilman lupia?

Kyllä. Lattialla seisova, letkulla ikkunasta tai ovesta kuuman ilman ulos puhaltava siirrettävä ilmastointilaite rinnastetaan kodinkoneeseen. Siihen et tarvitse taloyhtiön tai kenenkään muunkaan lupaa.

Kuluttaako viilennys kohtuuttomasti sähköä?

Moderni ilmalämpöpumppu on erittäin energiatehokas. Muutaman viikon viilennyskäyttö Suomen kesässä maksaa keskimäärin vain muutamia kymppejä, mikä on pieni hinta laadukkaista yöunista ja terveyden ylläpidosta helteillä.

🤝 Lontoon esimerkki osoittaa, että maalaisjärki on toisinaan kortilla maailmalla, mutta meillä Suomessa asiat voi onneksi yhä ratkaista fiksusti ja pragmaattisesti. Älä siis suotta kärsi helteessä, vaan ota viilennys omiin käsiisi.

💡 Jos asut taloyhtiössä, hoida paperityöt kuntoon ajoissa ennen kuin kovimmat ruuhkat asennusliikkeissä alkavat. Onnea matkaan viileämmän kodin metsästykseen!

📱 Olivatko Lontoon viranomaisten vaatimukset mielestäsi täysin yliampuvia? Jaa kokemuksesi ja lähetä tämä artikkeli eteenpäin!

👇 Jaa Facebookissa tai WhatsAppissa kaverille, joka hikoilee parhaillaan kotisohvallaan ja miettii ilmastointilaitteen hankintaa.

Tämä sivusto käyttää Hanna Weseliuksen nimeä puhtaasti informaatiotarkoituksessa. Sivusto on täysin epävirallinen, eikä kirjailija Hanna Weselius itse liity tähän sivustoon, sen ylläpitoon tai sisältöön millään tavalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *