Teokset
Kirjoituksia
Valokuvataide
Minusta
hanna.weselius@aalto.fi
+358 50 511 3243
© 2024 Hanna Weselius | Studio Kiss
Ajan myötä saamme ehkä nähdä koronavirus-paitoja, koronavirus-mukeja ja koronavirus-taidetta. Ehkä viruksen muodosta saa näyttävän kuosin pöytäliinaan.
Jotkut valokuvat pysäyttävät katseen ja kiteyttävät jonkin monimutkaisen ilmiön, jota voi olla mahdotonta sanoin kuvailla. Näitä kuvia kutsutaan ikonisiksi. Nykyään sopivasta kuvasta voi tulla ikoninen muutamassa minuutissa. Kuva pyyhkäisee maapallon ympäri kuin tuuli ja pian sen tuntevat kaikki. Niin kävi Turkin Bodrumin rannalle vuonna 2015 hukkuneena ajautuneen kolmevuotiaan syyrialaisen Alan Kurdin kuvan kohdalla. Pikkuinen Alan sai – ja saa ikuisesti – symboloida Syyrian ja Välimeren 2010-luvun tilannetta.
(En linkitä Alan Kurdin kuvaa tähän, koska muistat sen ulkoa.)
(En linkitä Isontalon Antin ja Rannanjärven kahlekuvaa tähän, koska muistat senkin luultavasti ulkoa.)
Ikonisella kuvalla on muitakin vakiopiirteitä kuin nopeus, tunnettuus ja symbolisuus. Yksi on se, että ikonisuus syntyy hallitsemattomasti. Kukaan ei voi julistaa, että nytpä kuvaan ikonisen kuvan eikä päättää jälkikäteen, mikä kuva on ikoninen. Jokin aika sitten osallistuin keskusteluun, jossa etsittiin Suomen historiasta yhtä kuvaa, jota voisi sanoa ikoniseksi. Sellaista ei löytynyt. Lähimmäksi pääsi kuva Isontalon Antista ja Rannanjärvestä kahleissa, mutta ei sitäkään joka ikinen suomalainen tunnista.
(En linkitä kuvaa Abu Ghraibista enkä varsinkaan Che Guevaran kuvaa tähän, koska muistat ne ulkoa.)
Ikonisen kuvan tuntee myös ironisesta muuntautumisesta. Vuonna 2005 Fernando Botero esitteli omat versionsa Irakin Abu Ghraibin vankilasta levinneistä kidutuskuvista. Vuonna 2016 Ai Weiwei kuvasi itseään rannalla makaamassa kuin Alan Kurdi ja sai kiivaan vastaanoton. Taiteilijoiden lisäksi kaupalliset toimijat nappaavat ikoniset kuvat herkästi: Ernesto Che Guevaran naama koristaa miljardia kahvimukia ja t-paitaa. Kuka muistaa, mihin poliittisiin tapahtumiin hän liittyi?
(En todellakaan linkitä koronaviruksen kuvaa tähän.)
Kuvat elävät elämäänsä ihmisjoukkojen välityksellä. Kun katsoo näitä ympäriinsä lenteleviä ikoneita, on helppo todeta, että kuvien merkitykset syntyvät niiden ympärillä, eivät kuvissa itsessään. Ikonin pinta on tyyni ja hiljaa. Hälinä on muualla.
Viime aikoina elektronimikroskooppikuva koronaviruksesta on levinnyt kuin… virus. Jokainen osaa jo ulkoa viruksen pyöreää pintaa koristavat kukkamaiset ulokkeet. Kuvien virus on aina käsitelty kirkkaan väriseksi, vaikka submikroskooppisessa maailmassa ei ole ihmissilmin havaittavia värejä. Taiteellisia versioitakin viruksesta on syntynyt, toistaiseksi lähinnä erilaisiin piirroskuvituksiin. Pallomainen muoto tuo mieleen planeetta Maan ja herättää vahvoja surun ja huolen tunteita.
Ajan myötä saamme ehkä nähdä koronavirus-paitoja, koronavirus-mukeja ja koronavirus-taidetta. Ehkä viruksen muodosta saa näyttävän kuosin pöytäliinaan. Viruspallerosta syntyy vähällä ajatustyöllä myös koruja, valaisimia ja vaikka mitä.
Tai sitten ei. Miten kuvan käy, riippuu siitä, mitä se loppujen lopuksi asettuu symboloimaan: tuhoa vai uutta alkua.
(Julkaistu ilman suluissa olevia kommentteja GEO-lehdessä 5–6/2020)