Teokset
Kirjoituksia
Valokuvataide
Minusta
hanna.weselius@aalto.fi
+358 50 511 3243
© 2024 Hanna Weselius | Studio Kiss
Voiko valokuvaamalla kyseenalaistaa itseään ja asettua entistä tasa-arvoisempaan vuoropuheluun muiden lajien ja maailman kanssa?
Kanariansaarilla meri on asuurinsininen. Vuoristoiset näkymät ovat huikaisevia, kaupunkimiljööt värikkäitä, ruoka-annokset niin houkuttelevia, että ne voi sosiaalisessa mediassa näkemistään matkakuvista suorastaan haistaa.
Turistikuvista syntyy yleiskäsitys paikan luonteesta. Kuvamosaiikkia tarkastellessa huomaa, että aiheet ja yksityiskohdat toistuvat. Miljardi ihmistä kuvaa saman paikan vähän eri valossa, vähän eri kulmasta. Tämän maailmanlaajuisen rituaalin järjellisyyden ja ympäristövaikutusten pohtiminen sattuu päähän.
Viime talvena löysin itseni istumasta kalliosyvennyksessä Gran Canarian Playa del Curassa. Olin lentänyt tälle paahteiselle vuorenrinteelle viidentuhannen kilometrin päähän kotoa. Miksi juuri tähän? Kerryttämään muistojeni valokuva-albumia? Eikö maailmassa ole jo tarpeeksi kuvia?
Kallion kyljessä mietin, olisiko täällä jotain, mitä en kuvittele jo nähneeni. Voisiko katseen suuntaa kääntää: miljardi ihmistä ei kuvaisikaan yhtä asiaa, vaan yksi ihminen miljardia? Päätin tarkentaa kaikkeen enintään senttimetrin mittaiseen. Aloitin pikkukivistä ja kituliaiden piikkipensaiden kukinnoista. Sitten löyhensin sentin sääntöä ja annoin assosiaation kuljettaa. Matkan päätteeksi kokosin ja jaoin albumin, jonka nimi on Global Scale. Siinä on kuvia yökkösestä lampussa, bougainvilleoiden aniliininpunaisten lehtien suojaamista valkoisista kukinnoista, hämähäkinseiteistä, rutikuivana halkeilevasta maasta ja puista pudonneista vahapintaisista lehdistä.
Ja kasvihuoneen suojamuovin läpi porottavasta keskipäivän auringosta ja kuusta, joka loistaa vuorten päällä kuin hopeakolikko.
Mittakaavaseikkailu auttoi miksi-kysymyksen neuvottomuudesta eteenpäin, kysymään miten. Miten voisin suhtautua maahan ja maailmaan vähemmän kohtuuttomasti? Katsomalla lähelle. Tutkimalla asioiden välisiä suhteita. Kunnioittamalla itseäni pienempiä eliöitä ja segmenttejä. Huomaamalla näkökulmani rajallisuuden: ihmissilmillä kuu ja aurinko näyttävät taivaalla pieniltä, vaikka ovat valtavia, käsittämättömiä. Maapallo, jolla kävelen, on iso kivimurikka.
Pitkin vuotta olen lueskellut taiteilija-tutkija Joanna Zylinskan teosta Nonhuman Photography (2017). Siinä luodaan ajattelua, jonka keskiössä ei ole ihminen vaan erilaiset prosessit ja geologinen syvä aika. Zylinskan mukaan valokuvaamalla voi kyseenalaistaa itseään ja asettua entistä tasa-arvoisempaan vuoropuheluun muiden lajien ja maailman kanssa.
Seuraavaksi en etsi sentin mittaisia asioita Kanarialta. Voin kuvata niitä täällä. Kotirannallani Helsingissä niitä on niin monta, ettei elämäni aika riitä kaikkien kuvaamiseen.
(Julkaistu GEO-lehdessä 7/2019)