Teokset
Kirjoituksia
Valokuvataide
Minusta
hanna.weselius@aalto.fi
+358 50 511 3243
© 2024 Hanna Weselius | Studio Kiss
Olen usein pettynyt, kun luontokuvaajien motivaatiot ovat osoittautuneet lähinnä teknisiksi ja kaupallisiksi. Mitä hyötyä luonto luontokuvabisneksestä saa? Pitäisikö saada?
Joissain hetkissä menneisyys, nykyaika ja tulevaisuus ovat yhtä aikaa läsnä. Näen, miten ennen oli ja miten on nyt, ja yhtäkkiä näkemäni kuvan päälle liukuu uusi kehys, joka näyttää, miten voisi olla. Ja kun sen on kerran nähnyt, sitä ei enää voi tehdä näkemättömäksi. Kaikki on muuttunut.
Tieteenfilosofiassa noita hetkiä sanotaan paradigmanmuutoksiksi. Yhtenä aamuna kaikki huomaavat voivansa ajatella ja nähdä asioita, jotka eivät vielä eilen olleet mahdollisia, eivät edes olemassa. Niille ei ollut sanoja, eikä ilman sanoja ole ajatuksiakaan.
Muutos on viime vuosina ollut käynnissä luontokuvankin alueella. On puhuttu ei-inhimillisistä toimijoista. On kysytty, miten voisi välttää sekä aikansa elänyttä luonnon herra perspektiiviä että imelää inhimillistämistä ja kuvata luontoa luonnon näkökulmasta. Keinot ovat rajalliset. Luonnon näkökulmaa etsivä ihminen on toisaalta tieteellisen tiedon, toisaalta puhtaan mielikuvituksen varassa.
Ajan muutos silmissäni tartuin innolla World Press Photo -kilpailun luontokuvasarjan voittajaan. Unkarilaisen Bence Mátén kuva silvotuista sammakoista on upea, sydäntäsärkevä ja vatsaakääntävä. Luin sen kannanottona ihmisen toimintaa vastaan. Kun katsoin kuvaa, menneisyys näyttäytyi minulle visuaalisena yhteytenä Hieronymus Boschin aikaan, jolloin ihmiselämällä oli vähemmän itseisarvoa kuin lemmikkieläimen elämällä tänään. Nykyhetki näkyi rujona todisteena siitä, miten ihmiset repivät eläviltä villieläimiltä raajoja syödäkseen ne. Tulevaisuuden näin, kun oletin kuvaajan halunneen osoittaa, miten kestämätöntä tällainen toiminta on.
Selvitin kuvan taustoja enkä harmikseni löytänyt pohjaa tulkinnalleni. Bence Máté on tunnettu piilokojukuvauksen kehittäjä. Hänellä on ympäri maailmaa joukko vuokrattavia kuvauspiiloja, joiden esittelysivustolla on panoraamakuvat ja listat piilojen teknisistä varusteista. Yhdessä markkinointikuvassa – tässä hieraisin silmiäni – kuvauspiilossa poseeraa kolme nuorta vähäpukeista naista kiikarit kädessä. Jokaisen piilon kohdalla on listattu myös lähin lentokenttä.
Tulevaisuusvisioni liihotti pois. Jäljelle jäi luonnon riisto nykytilassaan ja valokuvauksen maskuliininen sankaritraditio. Olen usein pettynyt, kun luontokuvaajien motivaatiot ovat osoittautuneet lähinnä teknisiksi ja kaupallisiksi. Mitä hyötyä luonto luontokuvabisneksestä saa? Pitäisikö saada?
Uusi aika on silti täällä, olen nähnyt sen. Esimerkiksi brittiläinen taiteilija Stephen Gill on tehnyt kiinnostavia valokuvallisia eleitä ei-inhimillisen luonnon suuntaan. Luontokuvan kenttä tarvitseekin ehkä taidetta avukseen uusien suuntien löytämisessä. Kun jotain ei vielä ole, se täytyy osata kuvitella.
(Julkaistu GEO-lehdessä 10/2019)