Nukkuminen ikkunoiden ollessa auki helleaallon aikana? Tästä syystä se ei ole suositeltavaa

Kun lämpömittari nousee päivällä trooppisiin lukemiin, pidämme asuntomme usein tiukasti suljettuina pitääksemme lämmön ulkona. Mutta heti kun aurinko laskee, kaikki ikkunat avataan usein auki toivossa, että yöilma viilentäisi taloa. Vaikka se kuulostaa loogiselta, se ei käytännössä toimi aina niin hyvin kuin luulisi.

Miksi yö ei jäähdytä kotiasi noin vain

Tiedät varmasti tilanteen: kuuman päivän jälkeen avaat illalla ikkunat saadaksesi raitista ilmaa. Mutta yöllistä viileyttä ei voi pakottaa noin vain. Siihen on nimittäin yksi ehdoton edellytys: ulkona on oltava kylmempää kuin sisällä. Avaatko ikkunat liian aikaisin? Silloin tuot juuri sen tukahduttavan lämmön sisälle.

Kaupungissa tämä ilmiö on usein vielä voimakkaampi. Tiheästi rakennetut kaupunginosat, joissa on paljon kiveä, asfalttia ja vähän vihreyttä, varastoivat päivällä paljon lämpöä, jota ne luovuttavat illalla ja yöllä vain hitaasti. Seuraus? Lämpö leijuu usein tuntikausia kuin lämmin peitto kaupungin yllä – ja se tunnin tuuletus ei silloin juurikaan auta.

Ilmanlaadun haittaajat: ilmankosteus ja siitepöly

Lämpötila ei ole ainoa merkitsevä tekijä; kiinnitä huomiota myös ilmankosteuteen. Yöilma tuntuu joskus mukavan raikkaalta, mutta se voi olla myös kosteaa. Jos pidät ikkunoita auki tuntikausia, saatat päästää kosteutta sisään. Kostea lämpö on kehollemme usein vaikeammin siedettävää kuin kuiva lämpö, koska hiki haihtuu huonommin. Tämän vuoksi kehosi ei jäähty yhtä hyvin, ja yöt tuntuvat vielä raskaammilta ja tukahduttavammilta.

Lisäksi avoimella ikkunalla avaat oven auki ei-toivotuille ”vieraille”. Ajattele esimerkiksi hyönteisiä, mutta myös siitepölyä ja hienojakoista pölyä. Allergikoille tai herkille hengitysteille tämä on ylimääräinen syy olla avaamatta ikkunoita turhaan.

Mikä sitten toimii?

Paras taktiikka? Tuuleta tilat lyhyesti ja tehokkaasti. Älä tee sitä heti auringonlaskun jälkeen, vaan (hyvin) aikaisin aamulla. Silloin ulkoilma on viileimmillään.

Tee siitä vakiintunut rutiini: avaa varhain aamulla ikkunat (ja ovet) vastakkain, jotta tuuletus on voimakasta. Heti kun aurinko nousee ja ulkolämpötila alkaa taas nousta, sulje kaikki taas. Näin pidät aamun viileyden sisällä mahdollisimman pitkään.

Milloin se kannattaa?

Ilmanvaihto on siis oikean ajoituksen kysymys. Sillä on merkitystä vasta, kun ulkona on selvästi viileämpää kuin sisällä ja ympäristö jäähtyy nopeasti. Kultainen sääntö on yksinkertainen: tunnustele ensin huolellisesti ulkoilmaa ennen kuin avaat ikkunat ja ovet. Onko ulkona vielä leutoa? Jätä ikkunat sitten kiinni. Muuten tuot taloon vain ylimääräistä lämpöä ja kosteutta.

Tämä sivusto käyttää Hanna Weseliuksen nimeä puhtaasti informaatiotarkoituksessa. Sivusto on täysin epävirallinen, eikä kirjailija Hanna Weselius itse liity tähän sivustoon, sen ylläpitoon tai sisältöön millään tavalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *